Home  Ľ  Onze bezigheden  Ľ  Afstandsonderwijs
28/05/2014 Afstandsonderwijs

Wonen in Afrika heeft nogal wat consequenties voor de opleiding van onze kinderen. Toen we vertrokken zaten de oudste drie al enkele jaren op de Pieter Zandt in Kampen, Joanne sloot af met groep 8 en Hanneke vertrok na groep 6 voltooid te hebben op de CNS in Wouterswoude.

 

In Addis Abeba zijn enkele internationale scholen. Maar om als gezin naar Ethiopia te vertrekken en dan de hele week elkaar niet te zien, was voor ons geen optie. Ook hadden wij voorkeur voor Nederlands onderwijs en dat zou in principe mogelijk zijn met de Wereldschool in Lelystad. Dan zouden onze kinderen slechts contact hebben met onbekende “afstands”docenten. Vandaar dat we – ooit eens na een verjaardagsfeestje van zijn zoon – de vraag hebben neergelegd bij dhr. E. Klein, die toen de rector was van de Jacobus Fruytierschool (JFS) in Apeldoorn, of het niet mogelijk was dat onze kinderen ‘afstandsleerlingen’ konden zijn van de JFS. De schoolboeken mee, het weekrooster en dan de toetsen in Ethiopia onder onze toezicht maken, inscannen en insturen. En zo geschiedde. Onze jeugd werd ‘geadopteerd’ als verwegleerling van de school, enkele buddies werden aangewezen om als medeleerling de communicatie gaande te houden en beladen met dozen lesboeken en een USB met de toetsen gingen we naar Afrika.

Voor de school was het ook een bizondere ontwikkeling. Docenten die het moeilijk meer konden permitteren om hun toetsen de avond van tevoren te maken, opgaveblaadjes die pas dagen of weken later aankwamen, waardoor het correctieschema en de vertolking naar een cijfer weer voor een enkele leerling tevoorschijn gehaald moest worden. Voorwaar, geen simpele taak.

Wij hebben respect voor de JFS dat ze in 3-4 jaar er een professioneel systeem van gemaakt hebben, die elk jaar nog beter wordt. Inmiddels maken een flink aantal leerlingen in allerlei landen er gebruik van. Ver weg en toch goed onderwijs, contact met leeftijdsgenoten en klassen vol jonge mensen die meebeleven wat er in de andere delen van deze wereld gebeurt en kan gedaan worden.

 

Inmiddels zijn Geertruyde en Jan naar Nederland vertrokken. Met succes hebben zij hun opleiding via de JFS afgemaakt. Inmiddels studeren ze resp. aan de CHE-HBOV en Diergeneeskunde, Utrecht.

Joanne heeft dit onderwijs gevolgd tot de helft klas 4. Daarna heeft ze een half jaar verpleegkunde gedaan in Nederland, op het Hoornbeeck. Dat gaf niet wat ze ervan verwacht had. En nu is zij gestart met HAVO-4 bij het LOI. Dan kan ze in twee jaar tijd 2* drie vakken afronden via staatsexamens op de ambassade in Addis Abeba. Daarnaast helpt ze Jan op kantoor met de administratie van zaden en de verkoop ervan.

 

Hanneke heeft de eerste twee jaar het Nederlandse programma gevolgd van de basisschool. Achter in de klas van de Interlake School in Debre Zeyt, werkte zij aan haar eigen Hollandse programma.

Maar pikte zo wel spelenderwijs het Engels op.  In 2009 en 2010 heeft ze het Amerikaanse video-homeschooling traject gedaan van Abeka Academy, Florida. Inmiddels is ze begonnen aan klas 2, afstandsonderwijs van de Jacobus Fruytier. 

Zij is een vroege vogel, en begint gerust om 6 uur. We werken dan tot de pauze van 9 uur. Om half tien gaan we weer verder, tot 12 uur. Dan starten we weer om 13 uur tot 15 uur. Behalve op woensdagmiddag, die is vrij. In Debre Zeyt is een zwembad. En als we vervoer hebben van de compound naar Debre Zeyt, is dat een  sportieve woensdagmiddag-besteding.

 

Zo (b)lijkt het wonen in Ethiopia toch prima te combineren met het Nederlandse onderwijssysteem. Uiteraard met het – soms pijnlijk – ontbreken van klasgenootjes, anderzijds met een sterke zelfdiscipline die samengaat met veel vrijheid en weinig reistijd....


Contact Wilt u meer weten?
Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Disclaimer Familie Van de Haar in EthiopiŽ ©2011 | Sitemap | Contact